Johannes Vermeer-től, aki a németalföldi festészet legnagyobb alakja volt, alig 30-40 képet ismerünk. Ezek közül az egyik leghíresebb, Az asztronómus 1668-ban készült, és több ismeretlen tulajdonos után 1880 körül került a Rotschild család birtokába. Tőlük a németek kobozták el, mégpedig egyenesen Hitler számára, aki két Vermeer-képpel is büszkélkedett a mintegy 5000 darabos műgyűjteményében. A háború vége felé a teljes összeharácsolt kollekcióját az Altaussee-i sóbányákba szállították, hogy ott biztonságban legyen, onnan az amerikaiak műkincsmentésre létrehozott egysége menekítette ki az oroszok elől (erről szól a The Monuments Men, George Clooney amúgy nagyon unalmas filmje, amelyben a Vermeer kép említve sincs, sokkal inkább a genti oltár és a bruges-i madonna).
Az asztronómus rövid időre visszakerült a Rotschild családhoz, majd örökösödési adó fizetés jogcímén a francia államé lett, és 1983 óta a Louvre gyűjteményét gazdagítja.
Most itt van Budapesten, a Rembrandt kiállításon, párjával: A geográfus c. festménnyel együtt, 20 MILLIÁRD forintra biztosítva. Hátborzongató érzés egy olyan, egyébként meglepően kisméretű képet nézni, ami 350 éves, amit Rotschildok és még inkább: Hitler is nézegetett, mintha valami láthatatlan szálon összekapcsolódnánk a történelemmel. Ne hagyjátok ki, a kiállítás február 15-ig látható a Szépművészetiben.