Velazquez mesterműve, a Las Meninas állítólag a világ egyik legvitatottabb, legtöbbször analizált festménye (nyilván a Mona Lisa az első). Szokatlanul mozgalmas kép ez: a festőnek modellt álló királyi házaspár csak a hátsó tükörben látható, az ajtón épp be- (vagy ki-) lép valaki, látszik a festővászon háta, sőt: maga a festő is (akinek egyébként ez az egyetlen fennmaradt, hiteles önarcképe), de van a képen gyerek, kutya, törpe, érdekes perspektíva- valamint fény-árnyék-játékok is.
A képnek a korszaktól nagyon szokatlan komponálatlansága, ami nyilván csak látszólagos, de ami úgy adja vissza a pillanat spontaneitását, mint egy polaroid-fotó, számos művészt megihletett. Leginkább Picassot, aki egy teljes sorozatot szentelt a Las Meninas feldolgozásának – amint azt tavaly Barcelonában a Picasso-múzeumban megtudtam. És például Eve Sussmannt is, aki egy monumentális vállalkozás keretében, 35 fős csapatával egy olyan jelenetet komponált meg, amely 89 másodpercben, végtelenítve ábrázolja, mi történhetett a híres "pillanatfelvétel" előtt és után Velazquez műtermében (itt lehet pár kockát meglesni belőle).
Maga Velazquez is több festményre tesz utalást a műben (pl. az Arnolfini házaspár tükrére), és bár a videót sajnos a neten nem lehet megnézni (nagy kár), és a teljes Picasso-sorozatról sincs elérhető könyv, a Las Meninas még így is nagyon jó példa a képzőművészeti remake-re, ami szerintem az egyik legérdekesebb téma a világon. Remélem, most már szerintetek is:) Ha igen, akkor csekkoljátok X. Ince portréját itt Velazquez, itt pedig Francis Bacon verziójában, aki szintén egy komplett sorozatban dolgozta fel a spanyol festő munkáját!