A Juci világa egy rovat volt amit egy designmagazinban vezettem. De mivel Juci világa több, mint némi designbútor kéthavonta, létrehoztam ezt a blogot, hogy láthassátok, merre jártam és mi tetszett nekem. Ma már nem írok újságot, így kevesebb a designbútor, a puccos parti és a menő étterem a blogomon, de még most is igaz: You Can Find Inspiration in Anything. And if You Can't, Look Again (Paul Smith). Osvárt Judit

Követhetsz itt is:

Follow Me on Pinterest

És itt is:

Instagram

Ganz-Mávag Kolónia

2016.03.31. 17:04 | juc | 2 komment

Arra jártam, megnéztem (már régóta terveztem), elmenekültem... a Ganz-Mávag Kolónia egy, a maga idejében nagyon haladó szellemiségű létesítmény volt, emiatt most műemlék is, viszont börtönszerűen zárt és nagyon szomorú. 1909-ben épült, a közeli MÁV Gépgyár munkásai és tisztviselői számára, kb. 650 szoba-konyhás lakással, és kb. 10 nagyobbal, amiben 2-3 szoba volt. Igen, jól látjátok, fürdőszoba sehol, mert itt jön a korszakhoz képest újító vívmány, a szociális érzékenység jegyében: az erődszerű létesítmény (amelyben egyébként minden lakásnak van ablaka, és ez akkoriban azért nagy szó volt, gondolom) egy közösségi épületet zár körbe, amelyben hatalmas kád- és gőzfürdő egység kapott helyet – valamint saját víztorony, étterem (esténként nyilván kocsma jelleggel), orvosi rendelő, óvoda, jéggyár, mosókonyha, könyvtár, tekepálya és moziterem. Kb. 2000 ember élt a Kolóniában, és mivel szó szerint csak az úttest túloldalára kellett átmenniük dolgozni, kis túlzással valószínűsíthető, hogy sokan évekig ki sem mozdultak innen.

A környék (Kőbányai és Orczy út között) ma sem a gazdagságáról híres, bár érdekes, hogy a közvetlen mellette lévő Tisztviselőtelep hátsó kertes, utca felé zárt házsorai kisvárosias jómódot sugároznak (itt laktak a gyárak vezetői anno). A Kolónia erődjébe simán be lehet sétálni, körbe lehet menni, döntő része lepusztult, sötét, csak öregekkel találkoztam odabent. Sivár volt és szomorú, építészetileg pedig nem különösebben érdekes (bár sajnos a középső épületbe nem jutottam be). Régi képek itt!

kolonia0.jpg

kolonia6.jpg

kolonia1.jpg

kolonia3.jpg

kolonia4.jpg

kolonia5.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jucjucjuc.blog.hu/api/trackback/id/tr18549156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Menyhért Hedvig 2019.10.05. 10:42:41

Sztem, egyeltalán nem nyomasztó. Kifejezetten jó itt lakni. Nyugis, csendes, mégis egy köpésre a belváros. Közelben az Orczy-park és a Népliget, ahol elég sok a zöld. Es az sem igaz, hogy sok az öreg, elég sok egyetemista es fiatal pályakezdő lakik itt. A képek alapjàn télen lehetett itt, akkor mi nem sivár és szomorú?. Az tény, hogy a víztorony épülete elég ramaty. A környék pedig egyeltalán nem rossz, főleg ami a tisztviselőtelepet illeti. Az kifejezetten drága része a fővárosnak. Egyébként a Tisztviselőtelep, a Horty-rendszer tisztviselőinek épült, semmi köze a gyárigazgatókhoz.

juc 2019.10.05. 20:06:08

@Menyhért Hedvig: üdvözlöm! nagyon örülök, hogy helyi lakóként rátalált a bejegyzésre! igen, ahogy a dátumból nézem, márciusban jártam ott, nem volt barátságos az idő, és sajnos én nem találkoztam túl sok pályakezdővel illetve egyetemistával... napközben voltam ott, és kizárólag idős embereket láttam a falakon belül. A környéket közben már felfedeztem, igen, valóban nagyon jó és tudom, hogy egyre jobb is, és hogy nem olcsó. Elnézést, ha megbántottam! A tárgyi tévedést is köszönöm, hogy javította! Minden jót kívánok!
süti beállítások módosítása