A Juci világa egy rovat volt amit egy designmagazinban vezettem. De mivel Juci világa több, mint némi designbútor kéthavonta, létrehoztam ezt a blogot, hogy láthassátok, merre jártam és mi tetszett nekem. Ma már nem írok újságot, így kevesebb a designbútor, a puccos parti és a menő étterem a blogomon, de még most is igaz: You Can Find Inspiration in Anything. And if You Can't, Look Again (Paul Smith). Osvárt Judit

Követhetsz itt is:

Follow Me on Pinterest

És itt is:

Instagram

Furcsa dolgok Budapesten rovat

2013.12.22. 22:08 | juc | Szólj hozzá!

Mi az az "üzleti könyvgyár"? És még inkább: mit csinál a "vonalozó intézet"?

Gondolom, nem én voltam az első, akit szegény Dessewffy utcai lakosok morogva kerülgettek, míg a járda túlsó oldaláról nyakkitörve, szájtátva néztem a furcsa feliratokat. Hogy odabent mi lehet, na azon gondolkodtam (sajnos nem volt nyitva a kapu). Mit vonaloznak? Mi az a könyvgyár? Ha az, amire gondolok, csodálatos hely lehet...
Még aznap kiderítettem, hogy az "üzleti könyvgyár" jelentése sokkal tisztább, ha "üzletikönyv-gyár"-nak írjuk. Vagyis: üzleti könyveket (a mai excel-táblázatok ősét) gyártották itt, a századfordulós Budapest virágzó kereskedelméhez szükséges albumokat, füzeteket, mappákat. Én elképzelni sem tudom, milyen volt az, amikor tényleg manuálisan kellett összeadni, és nem volt kéznél a számítógép vagy a telefon, hogy a számológépen gyorsan leellenőrizze az ember a végösszeget... Így mindjárt értelmet nyer az is, hogy miért volt olyan fontos a "vonalozó intézet" feltüntetése a homlokzaton: egyértelmű, milyen beláthatatlan következménnyel járna, ha egy füzetben nem követnék egymást pontosan a költségsorok, amikor lapoz az ember. (Én már csak tudom, a Design Hét költségvetéstáblázatainak ismeretében.)

Nos, ezt a fontos munkát végezték itt a Dessewffy utca 6-ban Singer Adolf alkalmazottai 1907-től, amint azt az Egykor portálról megtudtam. (Ugyanitt sokkal jobban látszik a két dombormű: ipar és művészet allegóriái.)

Olyan szomorú leszek, amikor azt látom, hogy valami 105 éves, még mindig bírja, még mindig nem esett le, nem tört szét, még mindig olvasható, és mi mégsem becsüljük meg. De jó kedvem is lesz, hogy mennyire izgalmas is ez a város. I love Budapest!

dess1.jpgdes3.jpgdess2.jpgdess4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jucjucjuc.blog.hu/api/trackback/id/tr275700192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása